Het thema ‘carnaval’ kon voor de kleuters niet snel genoeg beginnen. Ze keken er heel erg naar uit.
Om een beetje in de sfeer te komen had juf An op maandag 21 februari samen met de kleuters de klas mooi versierd met ballonnen, slingers, serpentines, confetti, … . Dit alles in de kleuren rood, geel en groen. Wat zag ons klasje er gezellig uit!
Op dinsdag 22 februari had juf An iets heel geks bij. Het was een oude bruine reiskoffer. De kleuters waren erg benieuwd wat hierin zou zitten. Ra ra ra ... Ze begonnen ijverig te raden, mar ze wisten het echt niet. Het was een grote verkleedkoffer. Hierin zaten pruiken, gekke brillen, hakken schoenen, verkleedkleren, hoeden, ... .
De kleuters wilden zich al onmiddellijk gaan verkleden. Geweldig om te zien!
Ook leuk om te zien dat de kleuters zelf ook veel materiaal hadden meegebracht (maskers, serpentines, confetti, verkleedkleren, …). Bedankt voor jullie medewerking!
Vandaag kregen we ook bezoek van leerlingen van de Campus St.-Jansberg. Zij wilden graag eens kijken hoe het bij ons in de klas verliep. Ze speelden heel fijn met ons maar het was toch erg druk. Enkele kleuters waren hier toch erg van onder de indruk. Ze waren wat verlegen en onwennig en voor hen duurde het bezoekje iets te lang.
Op woensdag 23 februari was juf Sanne bij ons in de klas. Zij wilde iets heel speciaals met ons doen, namelijk ‘peuterschrijfdans’.
Schrijfdans is een unieke schrijf- en bewegingsmethode om kinderen vlot, vloeiend en veerkrachtig te leren schrijven. Het is de bedoeling dat de kleuters leren ‘schrijbelen’. Schrijbelen = van kriebelen en krassen naar de meest elementaire basisbewegingen gaan. Dat doen ze door te ervaren en te ontdekken, in de lucht, op bord en papier, met glijverf en glijklei, met scheerschuim en zand... Met de richtingen ‘naar boven’, ‘naar beneden’, ‘naar links’ en ‘naar rechts’, en met de bewegingen ‘heen en weer’, ‘rond’, ‘kronkelend’ en ‘golvend’, kan al veel geschrijbeld en gespeeld worden. Het schrijbelen sluit aan op de expressiemogelijkheden die de kleuter zelf van nature zoekt (krassen, rondkronkelen...) en is een goede afdruk van de innerlijke belevingswereld. Meer informatie over deze methode vinden jullie op: http://www.schrijfdans.nl/index.php?menu_id=1
Juf Sanne vertelde vandaag eerst een verhaaltje over Jojo en Mima. Jojo en Mima gingen met hun mama spelen op het strand. Na al dat spelen waar ze toch wel moe en toen moesten ze nog te voet naar huis. Dit vonden ze natuurlijk niet leuk. De terugweg duurde voor de 2 kinderen heel erg lang. Dit is eigenlijk een heel herkenbaar scenario voor de kleuters. Vanuit dit verhaal gingen ze dus verder. Er hoorde ook een liedje bij. Hierbij moesten ze de volgende bewegingen uitvoeren: rechtop lopen, krom lopen, springen, kris kras rondlopen, … Het is natuurlijk wel belangrijk dat de kleuters deze bewegingen eerst zelf kunnen ondervinden om ze nadien op een grote plastiek te kunnen uitvoeren met verfborstels en met scheerschuim. Dit hebben de kleuters gedaan op 1 maart. De volgende foto’s maken deze methode veel duidelijker.
Deze foto’s geven de bewegingen van de kleuters weer in de kelder.
Deze foto’s geven de bewegingen van de kleuters weer in de klas: de bewegingen in het groot worden nu omgezet in ‘kleinere’ bewegingen om zo de fijne motoriek te bevorderen.
Op vrijdag 25 februari hebben we tijdens het onthaal de polonaise gedanst: wanneer een kleuter zijn naam hoorde, mocht hij of zij aansluiten bij de rij. Dit vonden ze geweldig.
Daarna begonnen we dan met maskers te maken. Juf An tekende deze over op dikkere karton en de kleuters mochten deze zelf kleuren, uitprikken en nadien versieren met glitter. Ze waren fier op hun eigen kunstwerkje!
Vandaag vertelde juf An ook dat er volgende week heel speciaal bezoek zou komen. Er waren heel wat kleuters die niet meer konden wachten. ‘Juf, hoelang gaat dat nog duren?’, ‘Juf, hoeveel nachtjes nog slapen?’, … We hebben deze dag, woensdag 2 maart, maar een speciaal kleurtje gegeven op de kalender zodat de kleuters er zelf naar konden uitkijken en iedere keer zelf konden tellen hoelang het nog zou duren.
Op maandag 28 februari had juf An met enkele kleuters een nieuw hoekje gemaakt: ‘de muziekhoek’. In dit hoekje mochten de kleuters zelf muziek maken met muziekinstrumenten, dansen op gekke muziek, een orkestje vormen, … . Het bleef vooral bij het ontdekken van al die nieuwe instrumenten. Wat kwamen er toch leuke geluiden uit. Vooral de toeter sprak heel erg aan bij de kleuters, bij de juf wat minder. Hoe meer lawaai het muziekinstrumentje maakte, hoe beter natuurlijk! Kunnen jullie het zich al voorstellen?
Er werd ook nog hard gewerkt aan de maskers die nog niet af waren.
Vandaag leerden ze ook een nieuw liedje: Clowntje heeft een rode neus
Natuurlijk wilden de kleuters zelf ook een rode neus. Michelle vond dat ze anders ook geen echte clowns waren.
Op dinsdag 1 maart wilde juf An ons gaan schminken. De kleuters hadden hier al enkele dagen naar gevraagd. De kleuters werden wat ongeduldig omdat ze soms lang moesten wachten. Het resultaat mocht er zijn! Ze vonden het geweldig om eruit te zien zoals Mega Mindy, Toby, hondje, … . Het verbaasde mij ook echt hoe goed de kleuters stil bleven zitten. Ze wilden er natuurlijk ook allemaal opperbest uitzien! Ook juf Sanne heeft ons even geholpen zodat alle kleuters die wilden, ook aan de beurt konden komen.
Om de dag af te sluiten speelde juf An even voor ‘clown’. Ze had gekke ballonnen meegebracht. Wat zouden we hiermee kunnen doen? De kleuters wisten al onmiddellijk wat de bedoeling was. Ze probeerden zelf eerst eens om de ballonnen op te blazen maar ze merkten al snel dat dit echt té moeilijk was. Daarom deed de juf dit dus met een pompje! Ze maakte gekke diertjes voor de kleuters: een hondje, een giraf, een olifant, een muis, … . Ook hier waren ze heel blij mee. Sommige kleuters waren er zelfs zo intens mee bezig dat het diertje al vrij snel loskwam. Gelukkig konden we het snel terug in orde brengen!
Woensdag 2 maart was het een hele speciale dag want we kregen hoog bezoek!
Iedereen was voor de gelegenheid verkleed, het was een kleurrijk zicht! Wat een prachtige pakjes!
Tijdens het onthaal hielden we een modeshow, zodat we iedereen konden bewonderen.
De meeste kleuters waren erg ongeduldig en konden bijna niet wachten op het bezoek van Prins Erven I en Jeugdprins Daan I.
Eindelijk was het zover! Daar kwamen de prinsen met hun gevolg. We wachtten de prinsen op in de kelder met alle kleuters. De prinsen beantwoordden enkele vragen die de kleuters zich stelden: ‘hebben jullie veel snoep en confetti?’, ‘hebben jullie ook een prinses?’, … Prins Daan mocht tussen alle prinsesjes iemand uitkiezen, maar hij kon geen keuze maken omdat ze allemaal even mooi waren!
Jeugdprins Daan vertelde ons wat meer over al zijn medailles en broches. Hij had ook de grote sleutel van de achterdeur van het stadhuis. De kleuters waren erg onder de indruk, ze waren muisstil!
Daarna hebben we de polonaise gedanst met de prinsen en we hebben rond de prinsen gedanst.
Buiten hebben we nog met confetti gegooid en dan namen de prinsen afscheid!
De kleuters vonden het zalig!
Juf Evelien hoorde Kaat in de kring tegen Zita zeggen dat ze de prinsen ging kussen, maar dat heeft ze toch niet durven uitvoeren J !
Op donderdag 3 maart hebben we a.d.h.v. een tekenversje een ‘clownengezicht’ getekend. De kleuters moesten hun oortjes goed open zetten en dan hoorden ze wat ze moesten doen. Uiteindelijk werd duidelijk dat ze het gezicht van een clown hadden getekend. De kleuters vonden dit erg leuk om te doen en de resultaten waren prachtig!
Enkele kleuters maakten figuren met strijkparels, opperste concentratie vereist!
Er werd nog verder gewerkt aan de knutseltafel. (Foto’s volgen hieronder)
We hebben de dag afgesloten met het digitaal prentenboek ‘Trompet voor olifant’. Onze klas leek wel een kleine bioscoop!
Ook op vrijdag 4 maart mochten de kleuters verkleed naar school komen. Tijdens het onthaal deden we weer een modeshow, want de meeste kleuters hadden een andere outfit aan dan woensdag.
Het leuke was dat de kleuters die woensdag liever niet in het midden van de kring kwamen staan om zich te laten bewonderen, het vandaag wel aandurfden! Voor sommige kleuters was het een grote stap!
In de voormiddag konden de kleuters zich laten schminken bij juf Sara als ze dat wilden.
In onze klas maakten we ‘bananenchocoladeconfetti’s’. Eerst moesten we de chocolade laten smelten. Hoe dit moest, wisten ze nog van het maken van de pralines. Dan moesten de bananen geschild worden en in stukjes gesneden. De stukjes banaan werden ondergedompeld in de chocolade en afgewerkt met snoepconfetti. In de koelkast lieten we de chololade hard worden, om het in de namiddag aan iedereen te serveren.
In onze klas maakten we ‘bananenchocoladeconfetti’s’. Eerst moesten we de chocolade laten smelten. Hoe dit moest, wisten ze nog van het maken van de pralines. Dan moesten de bananen geschild worden en in stukjes gesneden. De stukjes banaan werden ondergedompeld in de chocolade en afgewerkt met snoepconfetti. In de koelkast lieten we de chololade hard worden, om het in de namiddag aan iedereen te serveren.
In de namiddag was een carnavalsfeest in de kelder met de kleuters van de drie klasjes. Er werd gedanst en plezier gemaakt. We deden o.a. ‘de polonaise en de kuskesdans’.
Na het feest kregen we buiten nog wafeltjes en de chocolade bananensnoepjes, echt genieten!
Het was een leuke afsluiter van een superleuk thema!
Welke andere activiteiten kwamen nog aan bod tijdens dit thema?
® Kleven en experimenteren met confetti
® Slingers maken door op een lijn te knippen
® Spelen met ballonnen in de turnhoek
® Kunstwerkjes maken met de strijkparels
® Spelletje spelen waarbij we dezelfde carnavalsattributen moesten zoeken
® …
Maar toch bleef het verkleden de favoriete activiteit van bijna alle kleuters J!
Hopelijk krijgen jullie aan de hand van deze foto’s en dit verslagje weer een leuk beeld over wat we in ons klasje beleefden!
Fijne vakantie!!
Whow zeg héél leuk, ik benieuwd naar het tekenversje. Heb je die ergens nog in word document staan? Is het mogelijk om deze even door te sturen. Dit zou leuk zijn voor de kleuters waarvoor extra uitdaging leuk is. Dankjewel
BeantwoordenVerwijderenfemke_sch@hotmail.com
Hey
BeantwoordenVerwijderenHeb je misschien wat geschreven versies van wat je hebt gedaan? Ben zeer enthousiast over de lesjes en zou graag er een paar uitproberen op mijn stage.
Ook ben ik benieuwd naar het tekenversje. Als je er voor openstaat mag je je voorbereidingen sturen naar sophiejanssen_13@hotmail.com
Groetjes Sophie